Webteksten schrijven voor Google én je bezoeker

DennisAdriaansen , 17 apr. 2022

Aantrekkelijke webteksten voor je website...

Hoe schrijf je die?

Goede webteksten zorgen er voor dat je bezoekers vinden waarnaar ze op zoek zijn.

Op deze pagina lees je alles over het schrijven van aantrekkelijke webteksten en hoe dit helpt om een goede website te laten maken.

Waarom ik zeker weet waarom deze pagina je helpt om betere webteksten te schrijven?

Omdat mijn blog https://startengroei.nl met verschillende zoekwoorden bovenaan in Google staat.

Dat niet alleen.

De pagina's hebben geen gemiddelde bezoektijd van maar liefst 8 minuten!

Dat betekent dat de teksten niet alleen SEO vriendelijk zijn.

Ze weten de aandacht van mijn bezoekers voor lange tijd vast te houden.

Sommige bezoekers blijven zelfs meer dan 10 minuten lezen omdat de content op de website zo "engaging" is.

Waarom dat is? Dat lees je hieronder.

Hoe schrijf je aantrekkelijke webteksten voor je website?

Om beter te begrijpen hoe je goede webteksten kunt schrijven moet je eerst weten wat bezoekers geboeid houdt.

Wat maakt een lange webtekst aantrekkelijk en goed leesbaar?

Allereerst: relevantie

Een goede webtekst staat of valt bij het correct begrijpen van je bezoekers.

Wat willen ze lezen? Naar welke informatie zijn ze op zoek?

Stel je bezoeker zoekt via Google naar informatie over je bedrijf.

Wat typen ze in?

Stel je hebt een loodgietersbedrijf.

Je bezoeker is op zoek naar informatie over lekkages, het omleggen van leidingen voor een nieuwe keuken of het aansluiten van een nieuwe ketel.

Als je je bezoeker wil vasthouden vertel je zo snel als je kunt hoe je je bezoeker helpt met deze problemen.

Of beter nog.

Je beschrijft gedetaileerd hoe ze zelf deze problemen kunnen aanpakken.

Dat klinkt misschien gek, want je wil natuurlijk dat ze jou inhuren om de problemen op te lossen.

Maar wat blijkt?

Zodra je je bezoeker helpt met zijn of haar probleem zonder daar iets voor terug te verwachten bouw je een band op.

Ze ervaren dat je voor ze klaar staat, zonder daar per se zelf beter van te worden.

Mocht je bezoeker er toch zelf niet helemaal uitkomen, dan weten ze je te vinden. Daar kun je van op aan.

Informeer en adviseer je bezoeker over de onderwerpen waar zij informatie over zoeken en je beantwoordt alle vragen die ze hebben.

3 Tips voor goede Webteksten:

  • Schrijf over het onderwerp waar de bezoeker informatie over zoekt
  • Beantwoordt vragen die bezoekers hebben
  • Schrijf over problemen die bezoekers hebben en schrijf over de oplossing

Als je webteksten aan de bovenstaande drie punten voldoet ben je al op de helft.

Maar er is meer.

Je schrijft je teksten namelijk niet alleen voor je bezoekers. Je schrijft ook voor Google. Je teksten worden namelijk niet gelezen als ze niet goed vindbaar zijn.

Webteksten schrijven voor zoekmachines zoals Google

Webteksten voor Google worden voornamelijk gemaakt om een website hoger in Google te laten ranken.

De teksten voor Google worden geoptimaliseerd voor een specifiek zoekwoord of voor een specifieke zoekterm.

En voor Google geldt maar één ding: content is KEY.

Op de pagina van HubSpot lees je dat website die regelmatig artikelen schrijven tot wel 350% meer bezoekers trekken.

En voor Google geldt maar één ding: content is KEY.

Zoals Google zelf schrijft: Creating compelling and useful content will likely influence your website more than any of the other factors discussed here.

Wat ze dus eigenlijk zeggen is dat content één van de belangrijkste factoren zijn die jouw vindbaarheid bepalen!

Ik kan het zelf beamen.

Op mijn eigen website staat niets anders dan lange lappen tekst.

De artikelen zijn bedoelt om bezoekers te informeren over SEO en hoe je je website vindbaar maakt.

Deze lappen tekst bevatten zoveel nuttige informatie dat bezoekers de tijd nemen om alles aandachtig te bestuderen.

En om deze reden scoren de pagina's enorm goed in Google.

Dat gezegd hebbende. Laten we kijken hoe het werkt.

Pakkende website teksten schrijven voor Google

Stap #1: Bedenk waarop bezoekers zoeken.

De eerste stap is het ontrafelen hoe en waarop potentiële bezoekers zoeken. Wat typen ze in bij de zoekmachine? Hoe formuleren zij hun vragen. Gebruiken ze speciale vaktermen of houden ze het simpel?

Om de juiste zoekterm te vinden ga je simpel naar Google en begin je met typen.
Zoekwoorden over lekkage vinden

Google doet direct enkele suggesties waarom veel wordt gezocht.

Stap #2:
Schrijf content van de bovenste plank.

Dit is het grote geheim van Google.

Als je gevonden wil worden moeten je webteksten van ALLERBESTE kwaliteit zijn.

Ik bedoel.

Normale webteksten zijn niet genoeg. Je teksten moeten de beste webteksten zijn die passen bij de zoektermen die je hebt bepaald.

Alleen zo wordt je vindbaar als mensen de specifieke zoektermen intypen.

Maar hoe schrijf je pakkende webteksten van de hoogste kwaliteit?

Simpel: schrijf uitgebreide, zéér uitgebreide teksten.

Of anders gezegd: schrijf over alles wat te maken heeft met de zoekterm waarop je gevonden wil worden.

En met alles bedoel ik écht alles.

Over hoe meer informatie je schrijft, hoe groter de kans dat je webteksten goed vindbaar zijn.

Lange, gedetailleerde webteksten scoren het beste.

Dit is onderzocht door Brian Dean van backlinko.com, één van de grootste SEO specialisten uit Duitsland.
Backlinko onderzoek screenshot

In het onderzoek komt naar boven dat een uitgebreide tekst beter presteert dat een korte samenvatting.

En het is logisch.

Wanneer iemand zoekt naar informatie wil deze meer weten over een specifiek onderwerp.

Om te voorkomen dat de bezoeker van allerlei websites wat informatie bij elkaar raapt, biedt je met een uitgebreid artikel alle antwoorden direct aan.

Zo vinden je bezoekers altijd de informatie waarnaar ze op zoek zijn.

En Google is er dol op.

Ze sturen bezoekers graag naar websites die alle hun vragen beantwoorden.

Stap #3: Gebruik het hollywood principe.

Films en series weten ons al jaren voor lange tijd te boeien. Drie uur achter elkaar op een stoel zitten in peanuts zolang de film boeiend en meeslepend is.

En al deze films en series delen hetzelfde script.

En we hebben onderzocht dat dit script ook perfect werkt als je meeslepende en aantrekkelijke webteksten wil schrijven.

Het zit zo.

Een film en/of serie vertelt een verhaal. In dit verhaal kennen we een hoofdpersonage. Dit hoofdpersonage heeft een probleem.

Een vijand, een levensbedreigende ziekte, armoede of welk probleem dan.

Het probleem zorgt dat de hoofdpersonage op het punt van instorten staat.

Komt dit ooit nog goed?...

En dat is de vraag die ons uren in de bioscoop houdt. "Komt het ooit goed?". En zo ja hoe gaat 'ie dat voor elkaar krijgen? Ik MOET het weten.
Schrijf meeslepende webteksten

Om gebruik te maken van het hollywood principe hoef je alleen maar te weten welke informatie de bezoeker wil lezen.

Welk probleem ervaart je bezoeker? En wat is de oplossing?

Vervolgens schrijf je in eerste regels van je webteksten over het probleem. Je laat je bezoekers zien dat je het probleem begrijpt.

Als je hebt laten zien dat je het probleem begrijpt wil je vertellen wat de oplossing is.

Maar dit doe je niet in de tweede paragraaf.

Je wil dat je bezoekers je webtekst volledig doorleest.

Daarom vertel je eerst hoe belangrijk het is om het probleem op te lossen.

Laat zien wat er allemaal op het spel staat.

In deze fase maak je je bezoekers nog enthousiaster en zullen ze niks liever dan willen weten wat de oplossing voor het probleem is.

Tot slot schrijf je stap voor stap hoe je bezoekers het probleem oplossen.

Het belangrijkste gedeelte:

Benoem elk detail.

Schrijf zo uitgebreid mogelijk en biedt alle mogelijke informatie.
Conclusie:

Je hebt gelezen hoe je goede webteksten schrijft voor je bezoeker én voor Google. Daarnaast heb je gelezen dat uitgebreide content beter scoort dan samenvattingen, én je hebt het hollywood principe geleerd waardoor je bezoekers geboeid houdt met meeslepende webteksten.

Heb je vragen? Laat van je horen!